FANDOM

313

313
313

Registreringsnummer: 313

Farge: Rød (av og til rød/blå)

Eier: Donald Duck

Bil 313, eller 313 som den vanligvis bare er kjent som, er en rød boble-lignende bil som tilhører Donald Duck og nevøene hans. Bilen er en trofast følgesvenn gjennom serien, og til tross for at den er gammel, byttes den aldri ut bortsett fra i ytterst få historier hvor Donald bruker en alternativ bil og når Donald inntar Fantonald-formen sin og 313 erstattes av Bil X . 313 har vært offer for motorhaveri flere ganger, og i en historie kostet det nesten 313 skroget, for å si det slik, bilen ble nesten vraket av Donald, men takket være Onkel Skrue klarte de å redde 313. Donald Pocket nummer 313 er dedikert til Bil 313, og det er der man finner historien hvor bilen nesten mistes. Fra og med Donald Pocket 313 og utover kjører 313 med en renovert motor som har blitt tilpasset bilen fra en annen serie med biler.

I en gammel avisstripe som ble gitt ut i en tidlig årgang med Donald Duck & Co leverer Donald søknaden om bilskiltet for sent, som resulterer i at 313 må kjøre med ett nummerskilt med ett nummer som består av over 10(!) sifre.

313 som super-duper-krasjbilRediger

Serien 313 stammer fra, ble gjenopptatt den gangen Onkel Skrue skulle bygge den ultimate stuntbilen som kunne vinne over Rikerud's Rikerudmobil i ett storstilt race over Skrekkveien! Som navnet sier ble Skrekkveien en real utfordring for den moderniserte 313-bilen, men den overlevde uten store skader. MEN, det er ett stort MEN om denne bilen: kostnadene. Bilen ville kunnet koste over 9millioner kroner selv i masseproduksjon. Pga dette ble bilmerket tilbakekalt, og den moderniserte 313-en ble pensjonert og ble i steden om til en privat lekeplass for nevøene til Donald.

DonaldittRediger

I "Rakettstekt Kalkun" som omhandler Donaldittet, super-duper-spreng/drivstoffet Donald finner opp ved hjelp av ett kjemisett, blir 313 forsøkskaninen for drivstoffet. Resultatet er at motoren i 313 river seg vei gjennom panseret som en bulldoser, og forsvinner flere meter bortover asfalten i oppkjørselen til Donald. Motoren endte sin ferd i det lokale meieriet.

Bil XRediger

Utdypende artikkel .

Bil X er Fantonalds bil, som er en transformert versjon av 313.