FANDOM

Andeby Politidistrikt (APD) er politienheten som har ansvar for å håndheve lovene i Andeby og arrestere skurker og andre lovbrytere. APD har flere fengsler de sender skurkene de arresterer til etter at de arresterte er dømt i en rettsak, som for eks. Tullersmo. Det er ukjent nøyaktig hvor stor enheten er, men den omfatter en god del politibetjenter og detektiver. De mest kjente av disse er Mikke Mus og Olsen, og Fiks. Da Donald Duck ble meldt savnet i løpet av 2012-årgangen av Donald Duck & Co. fikk APD store problemer med å opprettholde lovene i Andeby.

HistorieRediger

Det er ukjent nøyaktig når APD ble grunnlagt, men det må ha vært i tidsrommet fra Skrue McDuck grunnla Pengebingen sin og til han kom tilbake igjen etter å ha vært på en verdensomspennende forretningsreise.

I 2012 rammet ett kraftig strømbrudd Andeby, noe som førte til at APD fikk større problemer enn vanlig å stoppe forbryterne og lovbryterne i Andeby ettersom at alarmer og andre sikkerhetsinnretninger ikke lenger fungerte pga. strømmangel. Da Donald kom tilbake etter å ha vært savnet over en lenger tid, ble imidlertid dette problemet fjernet ettersom at strømnettet ble gjenoppbygd.