FANDOM

Apalveien111 er huset hvor Donald Duck og nevøene hans bor. Det er ett fredelig lite hus, med en passe stor hage. Huset har vært gjennom utrolig mye opp gjennom årene, og har opplevd både å bli krympet og å bli en krigssone under en snøballkrig. Det er imidlertid ukjent når huset ble bygget. Ved siden av Apalveien111, bor Nabo Jensen (Apalveien113?), som også er kjent for å være Donald's "erkefiende", og de støter konstant sammen i voldsomme krangler. På Donald.no er det ett spill hvor det er søppelkrig mellom Donald og Nabo Jensen.

Hendelser i Apalveien111.Rediger

Apalveien111 har vært i gjennom ekstremt mye opp gjennom årene.

På ett tidspunkt ble huset åsted for en av Andeby's største snøballkriger, og huset ble i en av Skrue Pocketene forminsket, forstørret, og til og med forvandlet til ren smaragd. Huset var derfor i en kort periode Smaragdhuset i Andeby.

I Donaldpocket: Bomber Og Granater ble huset brukt som mobiliseringsbase for Skjeletthæren da Slaget om Andeby startet. Som ett resultat kunne skjeletthæren se seg ut sitt neste krigsoffer: Nemlig Nabo Jensen som hadde søkt tilflukt i en telfonmast rett utenfor Apalveien 111.

Apalveien som leiegårdRediger

På ett tidspunkt i en av historiene i en Skrue Pocket, leide Donald ut overetasjen for å kunne få penger til å betale sin egen leie. Leietakeren var en professor som i 15år hadde jobbet på en superdatamaskin med evnen til å forvandle atomer og størrelsen på dem. Det var denne maskinen som gjorde at Apalveien111 ble forvandlet til Smaragdhuset for bare å forsvinne i enda ett sprøtt eksperiment, omtrent som i Star Trek.

Apalveien111 som SmaragdhusetRediger

Som nevnt ble Apalveien111 forvandlet til ren gnistrende smaragd i løpet av en av historiene i en Skrue Pocket. Som Smaragdhuset ble Apalveien111 totalforvandlet, hele huset ble grønt som smaragd, og ble verdt flere tusen kroner. Etter at huset ble forvandlet til Smaragdhuset, ble det kjøpt opp av Donald Duck i henhold til Kjøpeloven i leiekontrakten mellom Donald Duck og Onkel Skrue. Donald betalte med ett smaragdbord, men Skrue smuglet med seg 2smaragdepler. Etter at huset var kjøpt, gjorde leietakeren i overetasjen at alle atomene i huset begynte å    bevege seg i en og samme retning, noe som gjorde at huset forsvant. Det er ukjent hva som skjedde med Smaragdhuset etter dette, men Apalveien111 ble sannsynligvis gjenbygd etter kort tid, ettersom at Apalveien111 omtales senere i serien.

Apalveien som vedlegg i bladet.Rediger

Apalveien 111 har ved minst 2anledninger blitt gitt ut av Egmont som vedlegg til Donald Duck & Co. Huset består mest av ett byggesett produsert av skumgummi, og er ca. 10*15cm stort og rundt 15cm høyt når det er ferdig bygd. Dersom man er heldig nok til å komme i besittelse av ett ubygd eksemplar av Apalveien 111 i skumgummi, anbefales det at man bruker en form for superlim til å montere huset på en lett og effektiv måte. Dette gjør huset veldig motstandsdyktig mot bevegelser og skader, men man må huske at når limen tørker kan man ikke bygge om huset og rette opp på eventuelle feil uten å skade huset ved å kutte det opp.