FANDOM

Blomsterbråk er en historie fra Donald Duck & Co nr. 30 fra 2013-årgangen. I denne historien blir Andeby grepet av Blomstergalskap.

HandlingRediger

ADVARSEL! Vi advarer om at ved å lese den følgende teksten vil du komme ut for spoilere!

Det er blomstergalskap i Andeby, og alle Andeby-borgerne jobber iherdig for å høste frem den beste og vakreste blomsten for å vinne blomsterkonkuransen som er rett rundt hjørnet. Mens alle Andebyborgerne konsentrerer seg om å ta seg av blomstene sine, har Donald helt andre bekymringer. Naboen's kaniner er nemlig konstant inne i hagen hans og forsyner seg av blomstene hans. I frustrasjon og raseri setter Donald en midlertidig løsning i form av netting rundt blomstene for å beskytte dem slik at han kan få ta seg en tur. Han finner seg en blomsterbutikk og spør bestyreren om han ikke har noe som hjelper mot kaniner. Men plutselig sniker ett par tentakler seg bort til Donald, og før han vet ordet av det har han blitt fanget av Kjempegnafser, en overdimensjonert Venus Fluefanger og verdens største kjøttetende plante! I håp om at Kjempegnafseren er løsningen på problemene hans, bestemmer Donald seg for å kjøpe den. Donald tar blomsten med seg hjem og planter den MIDT på plenen sin. Blomsten starter umiddelbart å skremme vekk kaninene, og Donald kan endelig slappe av. Men på konkuransedagen, vekkes Donald av krafsing og smatting fra hagen. Kjempegnafseren har kommet helt ut av kontroll og forsyner seg av alt den kan få tak i! Utrolig nok bestemmer Donald seg for å vise frem monsterplanten sin på blomsterkonkuransen i håp om at han i hvert fall kan vinne en liten premie. Men på veien forsetter Gnafseren "massakren" sin, og spiser alt den kommer over som er å spise, blant annet biffen til Hans Schjøtt-Pedersen som sitter og spiser med kona si på restauranten Kafe Slukhals. Etter mye om og men kommer Donald seg endelig frem til Blomsterfesten Konkuranse. Men alle de andre blomstene har dødd som følge av ugressmiddel Kjempegnafseren kastet i vannbassenget som vannet alle plantene! Kun Donald, og, etter en stund, Dolly har planter de kan konkurere med. Men Gnafseren ser en bie på orkideen Dolly har med seg, og sluker begge to. Dette gir ordføreren av Andeby intet annet valg enn å gi førstepremien til Donald. men plutselig kommer en ansatt fra blomsterbutikken løpende med vekslepenger fra da Donald kjøpte ugressmiddelet. Donald og Gnafseren blir dermed jaget gjennom hele Andeby med alle Andeby-borgerne hakk i hæl.

Fakta og informasjonRediger

  • Kjempegnafseren er inspirert av den kjøttetende Venus Fluefanger blomsten som fanger smådyr ved hjelp av farger og lukt.
  • Premien i konkuransen Blomsterbråk ble utgitt i første gangen er en Venus fluefanger med tilhørende jord og blomsterpotte, så vidt man forstår ut i fra bildene i konkuransen.