FANDOM

Bolivar

Bolivar
Bolivar

Kjønn: Mann
Dyr: Hund

Mor: Ukjent
Far: Ukjent
Søsken: Ukjent
Kjæreste: Ukjent
Barn: Behemoth

Død: Nei
Bosted: Andeby

Bolivar er den dorske og late hunden til Donald Duck . Han dukket først opp 25. juli 1936 i filmen "Alpine Climbers". I tegneseriene kom Bolivar første gang 17. mars 1938. I en dagsstripe midt på 40-tallet hadde Bolivar en hvalp som het Behemoth.

Første opptreden i Norge: Donald Duck & Co nr. 3/1949.

Annet: St Bernhardshundene har i hundrevis av år blitt brukt som redningshund i Alpene. Ole, Dole og Doffen prøvde å bruke Bolivar på samme måte den ene gangen han var offisiell Hakkespetthunden, men hunden ble sparket etter en eneste redningsdåd. Bolivar reddet nemligDonald og en Hakkespettgeneral i en snøstorm, men spiste opp medaljen sin etterpå, noe man ikke gjør i Hakkespettbevegelsen. Etter dette fant alle ut at Bolivar passer best foran peisen. I et amerikansk hefte fra 1951 kalte Carl Barks hunden for Bornworthy isteden for Bolivar. Dette skyldtes at enkelte i Sør-Amerika hadde klaget over at en hund hadde samme navn som deres frihetshelt Simón Bolivar. Visste du forresten at Bolivar er Andebymester i spillet Dam? Det ble bevist i Donald Duck & Co nr.19/1961!

Bolivar på andre språkRediger

  • Norsk: Bolivar
  • Svensk: Bolivar
  • Dansk: Barnhard
  • Finsk: Pulivari
  • Engelsk: Bolivar/Bornworthy/Borny/Bernie
  • Tysk: Bernie/Barbarossa
  • Hollandsk: Loebas
  • Spansk: Bolivar