FANDOM

Den Gylne Gås, var ett lasteskip eid og kommandert av Havskum McDuck, en fjern slektning av milliardæren Skrue McDuck. Skipet var i trafikk som handelsskip og fraktet gods og varer til Kapp Uten Håp fra ett ukjent avsendingssted.

Involvering i Skrue's formueRediger

For å svindle til seg Havskum's enorme verdier i skipstrafikken, klarte en viss Edsel Drek å lure Havskum til å skrive under på en kontrakt hvor han avtalte at dersom han ikke klarte å frakte en tønne perler til Kapp Uten Håp ville han overgi alle sine eiendeler til Edsel. Men Edsel hadde i all hemmelighet sabotert Den Gylne Gås, og skipet sank under seilasen til Kapp Uten Håp. Havskum mistet alt han eide unntatt gullklokken sin, og klarte mot alle odds å komme seg unna gjelden han hadde til Edsel. 

Flere hundre år senere, kommer Edsel's etterkommer, Ussel Drek, løpendes inn i huset til Skrue McDuck. Han krever å få utlevert sin forfaders gullklokke, noe Skrue ikke lenger har da han brukte denne til å legge beslag i skjerpet sitt i Klondike hvor han bygget opp grunnlaget for formuen sin og hele industriemperiet. Grunnet dette, faller hele formuen til Skrue over til Ussel som ødsler den vekk raskere enn Skrue tjente den. Før Ussel får gjort noe med hoveddelen av formuen, klarer Skrue å leie ett skip og berger klinkekulene fra Den Gylne Gås som sank så mange år tidligere. Ussel prøver å sabotere for dem, men faller i sjøen og blir tvunget til å skrive under på en kontrakt hvor han sier fra seg alle eiendelene han tok fra Skrue til å begynne med.

Andre versjonerRediger

Den Gylne Gås har blitt fremstilt på flere forskjellige måter, men forskjellene er blant annet at gullklokken ofte erstattes med ett sett gulltenner.

OpptredenerRediger

  • Down and out in Duckburg - episode fra Ole, Dole, og Doffen på Eventyr.