FANDOM

Hjelper Maskinen var en maskin som opptredde i en Donald Pocket. Maskinen hadde den geniale (?) funksjonen med at den produserte en hjelper for hver eneste Andeby-borger, med det resultat at flere hundre, kanskje flere tusen hjelpere ble masseprodusert på en gang. Hjelperne begynte etterhvert å lengte etter å ha litt fritid ettersom at de hadde så mye arbeid å gjøre. Dette førte til at hele 5 serier, eller generasjoner med hjelpere ble produsert i løpet av svært kort tid. Dette resulterte i at hjelperne etterhvert begynte å rive ned deler av Andeby for å få tak i metall til  å produsere hjelpere av, ettersom at maskinen produserte hjelpere av metallskrot. Da Andeby-borgerne etterhvert gikk lei av Hjelper-trenden, returnerte de hjelperne til Petter Smart. Hjelperne ble siden transportert til en sydhavsøy hvor de fremdeles oppholder seg. Den eneste hjelperen som kommer tilbake til Andeby slik vi kjenner det, er Petter's egen Lille Hjelper.

Hjelper maskinen ble kassert etter hendelsene, og går nå under listen Mislykkede Oppfinnelser.