FANDOM

Investeringer er en historie fra Donald Duck & Co nr. 30 fra 2013-årgangen. I denne historien prøver Donald å investere penger i Aksjer.

HandlingRediger

ADVARSEL! Vi advarer om at ved å lese den følgende teksten vil du komme ut for spoilere!

Det er investeringsfeber i Andeby. Donald ligger som alltid og slapper av i hagen mens hans medborgere jobber med sitt. Men så kommer Nabo Jensen hjem etter en kjøretur med ett skikkelig glis av en bil! Jensen begynner selvsagt å skryte av hvordan han tjener penger på aksjer. Donald bestemmer seg for selv å investere i aksjer, og setter kursen for Pengebingen for å spør Onkel Skrue om penger. På veien hører han enda flere Andebyborgere som diskuterer investeringene sine. Men i Pengebingen bekymrer Onkel Skrue seg ikke for aksjer, men for det faktum at han tjener penger raskere enn det Donald kan pusse myntene. Skrue blir avbrutt i fortvilelsen når Donald kommer og spør om han kan få låne penger til å investere i aksjer. Onkel Skrue nekter med det første, for han vet at Donald ikke kommer til å klare seg gjennom en eventuell konkurs. Men Donald står på sitt, og pantsetter huset sitt, som er verdt nøyaktig en pengesekk med penger. Samtidig fortviler Petter Smart seg over den nyeste feberbølgen som har slått Andeby. Alle investerer i aksjer, og har ikke tid eller penger til å investere i oppfinnelsene hans. Men han finner sin åpne mulighet hos Donald, som akkurat da går forbi huset hans. Petter overtaler Donald til å investere i Petter's nyeste oppfinnelse, en evighetsmaskin!

En tid senere har de fleste som investerte i aksjer gått konkurs, og dette inkluderer Nabo Jensen som nå må nøye seg med en sparkesykkel i steden for dyre biler som han hadde da han var på toppen. Alt er tilbake til det normale, bortsett fra at Onkel Skrue nyter godt av Donald's investering som viste seg å være en evighetsmaskin* som enkelt kan bygges om til en effektiv myntpusser.

FotnoterRediger

  • En maskin som etter at den har blitt satt i bevegelse, skal fortsette å gå til eig tid (noe som anses for å være teknisk umulig).