FANDOM

Lille Hjelper er nok Petter Smarts aller smarteste oppfinnelse.

Hjelperen så dagens lys i 1956, i en serie av Carl Barks . Han dukker plutselig opp, så vi får aldri se at Petter Smart finner opp hjelperen. Oppfinnsomheten er stor. Det er likevel uttalt i senere blader og på forskjellige nettsider, at historien om Lille Hjelper startet med at Petter Smart skulle bygge en skrivebordslampe, men bygget i steden Lille Hjelper. Han skremmer bl.a kråker utkledd som guden Tor i en vogn trukket av duer. Han er en virkelig hjelper, og har flere ganger reddet Petter Smart. En gang ved hjelp av en ubåt. En pussighet med Lille Hjelper er at han kan reparere seg selv. Smart! Hjelperen er en mann og en gang drømte han om en damehjelper, og til og med en egen familie! Drømmen hans blir virkelighet i historien Hjelperen's Hjelper i en av Donald Pocketene, hvor Petter Smart finner opp en maskin som masseproduserer hjelpere av metallskrot. Men hjelperne gikk amok, hele 5serier av hjelpere ble produsert, og etterhvert begynte hjelperne å rive ned deler av Andeby for å få tak i materiale til å produsere flere hjelpere. Lille Hjelper fikk til slutt sammen med flere hundre andre hjelpere en LANG ferie på en sydhavsøy, kjent som Hjelper Øya etter at hjelperne kom dit.

Lille Hjelper som vedlegg i Donald Duck & CoRediger

Lille Hjelper har hele 3ganger vært inkludert i uken's Donald Duck & Co som vedlegg. 2kjente blader er ett blad som ble utgitt i 2010 (Med den passende forsiden hvor Lille Hjelper hjelper Ole, Dole og Doffen med å lese en bok med lyset sitt) og siden i fjor (2012).