FANDOM

For historien med samme navn fra Donald Pocket nr 295, se Slaget om Andeby artikkelen.

Slaget Om Andeby var ett slag som ble utkjempet i Donaldpocket: Bomber og Granater. Historien er noe merkelig.

ForhistorieRediger

Slaget Om Andeby har sin kime fra da nevøene til Donald Duck ble hekta på en serie krigssoldater, ett slags spill hvor spillerne utkjempet slag mot hverandre. Den mektigste hæren i denne serien var Skjelett-hæren, anført av Skjelett-Kongen. Kimen opptrapper seg i det Donald Duck også blir hektet på serien, og ett stort slag utspiller seg på slagmarken som Ole, Dole og Doffen har bygd i kjelleren i Apalveien 111. Donald kjører til spillbutikken og kjøper opp hele lageret av Skjelett-soldater. Samtidig med dette tar han ved ett uhell med seg maling fra ett laboratorium. Om natten raser ett av malingsspannene ned på bakken, og avdampingen fra malingen gjør soldatene LEVENDE!!! Neste dag er Slaget Om Andeby inne, etter at Skjelett-kongen erobrer hæren til Ole, Dole og Doffen.

Slaget om Andeby!Rediger

Slaget Om Andeby foregikk ved at Skjeletthæren Donald hadde kjøpt, tok seg ut av kjelleren i Apalveien111 og begynte å spre panikk i Andeby. En som spesielt fikk føle hæren's vrede, var Nabo Jensen som søkte tilflukt i en høy telefonmast. Skjeletthæren rev ned stolpen, noe som førte til at Nabo Jensen braste ned RETT i taket på en politibil og nesten ble arrestert. Etter dette ærklerte ordføreren unntakstilstand, og hæren ble tilkalt. Tankser, hærbiler, og maskingæver, alt ble tilkalt i slaget. Over hele Andeby raste skjeletthæren, og på ett tidspunkt inntok de kontoret til Ordføreren i Andeby, og hæren fikk klarsignal til å åpne ild mot området Kornelius Kvakk statuen står! Etter at ordføreren innså at det ikke hadde noen virkning, oppfordret han generalen av hæren til å utstyre alle Andeby-borgere og soldatene med fluesmekkere! I mens alt dette foregikk, stormet Donald og Dolly rundt omkring i Andeby av ukjente årsaker. Til slutt fikk Ole Dole og Doffen hentet Skjebnesteinen fra spillbutikken, den eneste gjenstanden som kunne stanse Skjelett-kongen, og ødela den i en trekvern. Andeby vant slaget mot soldatene, og livet fortsatte som vanlig.