FANDOM

For hendelsen med samme navn, se Slaget om Andeby.

Slaget om Andeby er en historie fra Donald Pocket nr. 295. I denne historien arrangeres det en konkuranse mellom Fantonald og skurkene i Andeby som går ut på at skurkene skal prøve å foreta ett ran eller en annen planlagt forbrytelse og ta med seg byttet til en jury. For at Fantonald skal vinne en runde, må han stoppe skurkene før de når Juryen som bestemmer om byttet er godkjent eller ikke og hvem som får poenget, eller om det er uavgjort. Konkuransen foregår på direktesendt TV.

HandlingRediger

Det er tid for det årlige Slaget om Andeby! Fantonald VS Skurkene. Fantonald og skurkene konkurerer i en rekke runder hvor skurkene prøver å fullføre ett ran, mens Fantonald prøver å spolere ranet og stoppe skurkene. Alt går etter planen, helt frem til to personer plutselig raser frem fra publikumet bevæpnet med våpen Fantonald måtte gi fra seg for å jevne ut fordelene sine mot skurkene. De to skurkene rapper med seg alt av våpen og verdigjenstander, og som en siste pynt på kaken ødelegger de politibilene som står parkert like ved. Fantonald kommer og prøver å stoppe dem, men en av skurkene griper paralyseringspistolen til Fantonald og bruker den mot Fantonald, med det resultat at Fantonald blir slått loddrett ut og ut av stand til å forfølge tyvene som flykter i en lastebil. Medborgere prøver så godt de kan å vekke Fantonald som ble slått bevistløs, og endelig klarer de det etter å dynket ham med noen bøtter med vann. Men bilen til Fantonald er punktert av skurkene. Men akkurat da alt håp syntes å være ute, kommer B-gjengen løpende til me fire hjul de har funnet på en ukjent måte. Og etter å ha fikset bilen, stormer Fantonald av gårde etter tyvene, sammen med utallige Andeby-borgere som følger i sine funksjonelle biler og andre kjøretøy. Det tar ikke lang tid før de første borgerne tar igjen skurkene, men en av skurkene griper Fantonald's blendepistol, og fyrer av en kraftig lysstråle som blender alle borgerne, noe som resulterer i at alle kjører av veien eller krasjer. Men Fantonald og Bestefar B-gjengen blir ikke påvirket av blendepistolen, og fortsetter jakten på skurkene. Fantonald kommer akkurat i tide til å se at skurkene letter i ett stjålet helikopter. Fantonald gir rattet til Bestefar B-gjeng og kaster seg etter helikopteret. Fantonald knuser vinduet i helikopteret, kaster seg inn og kjemper for å få tak i kontrollspakene. Men helikopteret kommer ut av kontroll, og krasjer med ett voldsomt smell. Med god hjelp fra Bestefar B-gjeng klarer Fantonald å arrestere skurkene, og byttet returneres. Slaget ender med at borgermesteren ærklerer alle Andeby-borgerne som vinnere.