FANDOM

Solspeilet, også kjent som Verdens Største Speil, var ett spesialkonstruert, høyteknologisk speil som ble bygget av Skrue McDuck. Speilet ble bygget etter at strømprisene i Andeby nådde ett kritisk nivå, og Skrue bestemte seg derfor for å bygge ett speil som kunne reflektere solstrålene direkte på fabrikkene hans, slik at han på den måten kunne spare strøm ved å slå av lysene om nettene. Solspeilet ble bygget av Skrue selv sammen med ett team av ingeniører og teknikere. Etter at speilet var ferdigstilt ble det umiddelbart skutt opp i bane rundt Jorden, og etter bare noen få timer var solstrålene på plass i Skrue's fabrikker, noe som resulterte i at han sparte store pengesummer på strøm ved at de ansatte ikke lenger trengte arbeidslys.

Etter at Solspeilet hadde vært i drift i ett par dager, begynte interessen for speilet å spre seg blant folk flest. En Andebyborger som bort vegg i vegg med Skrue's fabrikker og som er nattvåken, kom til Skrue og spurte om ikke Skrue kunne flytte sollyset ett par meter slik at han slapp å betale strømregningene som til det punktet holdt på å ruinere ham økonomisk. Skrue nekter først, men innser plutselig det store potensialet Solspeilet kan ha innen strømsparing. Skrue stiller speilet gratis i bytte mot at Andebyborgeren reklamerer for Solspeilet, noe som i løpet av kort tid fører til at Skrue mottar så mangen bestillinger for sollys at han tjener inn milliarder av kroner.

Men gleden forblir kortvarig, ettersom at Rikerud blir misunnelig på Skrue, og derfor betaler han B-gjengen for å fly opp til Solspeilet og kapre den. B-gjengen sniker seg om bord i en forsyning vaskemiddel som skulle brukes til å vaske speilet, og kaprer doningen. Nå med makten Solspeilet har gitt dem, begynner B-gjengen å forårsake kaos og ødeleggelse verden over ved å fokusere solstrålene i dødelige mengder som forårsaker branner over hele verden. Skrue, Donald, og Ole, Dole, og Doffen klarer imidlertid å gjenvinne kontrollen over speilet, men til ingen nytte.

Få uker etter ferdigstillingen og lanseringen, blir Solspeilet ødelagt av Rikerud som sender en knockout-rakett som knuser speilet. Glassdelene fra speilet gikk siden i bane rundt Jorden hvor det dannet en glassring.

Etter ødeleggelsen av Solspeilet, ble Rikerud jaget ut av Andeby av sinte borgere som ikke var særlig villige til å gå tilbake til det gamle systemet.